Komis samochodowy

Porsche - historia

25 kwietnia 1931 roku Ferdinand Porsche założył firmę początkowo konstruującą samochody, a następnie z nakazu Adolfa Hitlera pojazdy wojskowe i pancerne dla III Rzeszy w czasie II wojny światowej konkurując z firmą Henschel. Logo firmy Porsche, w kształcie herbu, które pozostało niezmienione do czasów współczesnych, w centralnej części ma umieszczonego biegnącego konia, który został zapożyczony z herbu miasta Stuttgart, w którym mieści się przedsiębiorstwo.W 1947 roku przedsiębiorstwo przejął syn Ferdinanda – Ferry Porsche. Pierwszy model Porsche 356 z roku 1948 zawierał wiele części z Volkswagena Garbusa, w tym silnik (chłodzony powietrzem 4-cylindrowy boxer) oraz amortyzatory. Autorem projektu nadwozia był Erwin Komenda, który już poprzednio zaprojektował wygląd VW Garbusa. Model 356 w toku produkcji był modernizowany, wiele części Volkswagena zastąpiono własnymi konstrukcjami. Ostatnie wersje modelu 356 miały silnik własnej konstrukcji firmy Porsche. W 1963 roku zaprezentowano model Porsche 911. Był to wóz sportowy z sześciocylindrowym silnikiem własnej konstrukcji umieszczonym z tyłu. To auto stało się światowym przebojem firmy Porsche, osiągając sukcesy nie tylko na torze wyścigowym, lecz przede wszystkim w sprzedaży. W połowie lat 70 XX wieku powstała koncepcja stworzenia podziału na małe modele czterocylindrowe, średnie sześciocylindrowe i duże z silnikiem o ośmiu cylindrach. Mały model 924 pojawił się w 1976 roku a rok później duży 928. Polityka ta była kontynuowana aż do roku 1995, kiedy to po trzech latach zakończono produkcję Porsche 968 m.in. ze względu na niewielki popyt. Samochód poza stylistyką przypominającą Porsche 944 krytykowano za małą liczbę cylindrów.Pierwszy samochód marki Porsche miał powstać w 1938 roku, ale projekt ten o oznaczeniu Porsche Typ 114 anulowano. Na jego bazie powstało rok później Porsche 64 – karoseria z projektu „114” została przystosowana do płyty podłogowej „normalnego” Volkswagena Garbusa. Porsche jako firma pojawiła się dopiero w roku 1946 i zadebiutowała dwa lata później modelem 356, dla którego modelem wyjściowym był Porsche Typ 64. Prace nad nowym modelem Porsche ruszyły w Gmünd w Austrii, w budynku starego tartaku. Ze względu na powojenne braki zaopatrzeniowe, nowy samochód, tak jak model Porsche 64, miał wiele elementów wspólnych z Volkswagenem Garbusem. Wykonano całkowicie ręcznymi metodami 50 egzemplarzy modelu 356, dla których karoserie budowała firma karoseryjna Reutter. 1.jpg Ostatecznie Porsche 356 przeszło próby drogowe w 1948 roku i trafiło do salonów samochodowych. Dokładnie trzy lata później, w 1951 roku zmarł twórca firmy Ferdinand Porsche. Po Porsche 356 przyszedł czas na wyścigowy model 550 Spyder, który dobrymi wynikami w rajdach przyczynił się do wypromowania niemieckiej marki. Sukcesy sportowego modelu Spyder sprawiły, że spółka zdecydowała się stworzyć jego odpowiednik, przeznaczony do masowej sprzedaży. Rozpoczęły się prace i w 1964 roku rozpoczęła się produkcja pierwszego modelu Porsche, który zasłużył na określenie samochodu kultowego. Było to Porsche 911, sportowe auto z sześciocylindrowym, chłodzonym powietrzem silnikiem typu „boxer”. Jako ciekawostkę można podać informację, że model ten miał początkowo być oznaczony jako 901, jednak Porsche musiało się wycofać z tego pomysłu, ponieważ prawo do oznaczeń z 0 w środku było patentem Peugeota.

Copyright © 2019. All rights reserved